کلینیک نشیمنگاه

ساخت وبلاگ

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی نوعی بیماری عفونی است که ناشی از ویروس هرپس بوده و در اثر تماس پوست آلوده با فرد دیگر یا مایع مخاطی بدن رخ می دهد. این بیماری همانطور که از نامش پیداست از بروز تبخال یا زخم های کوچک و بزرگ بر روی ناحیه تناسلی رخ داده و واگیر دار است.
تبخال تناسلی معمولا طول زمان 2 ساعت الی 2 هفته نمایان می شود و حتی در برخی موارد افراد از وجود این ویروس بی اطلاع بوده و علائم آن را تجربه نکنند.
این بیماری به طور کلی دارای سه مرحله می باشد که عبارت اند از:

  • ورود ویروس به بدن و عفونت اولیه
  • مرحله خاموشی ویروس درون بدن که علائم یاز خود نشان نمی دهد
  • عود و فعال شدن ویروس که با بروز تبخال یا زخم مواجه است

تبخال تناسلی زنان

از آنجایی که نحوه انتقال بیماری تبخال تناسلی از مردان به زنان آسانتر است، این بیماری نیز در زنان نیز شایع تر است. این بیماری نیز مانند زگیل تناسلی تنها در نواحی نشیمنگاهی و حین رابطه جنسی منتقل می شود با این تفاوت که تاول هایی مانند زخم ایجاد می کنند.
وجود ویروس هرپس در زنان می تواند سبب بروز سرطان دهانه رحم شده و سلامتی آنها را به خطر بیندازد. علاوه بر آن خانمهای بارداری که به این بیماری مبتلا می شوند، خطراتی چون کور شدن نوزاد، آسیب مغزی و حتی سقط جنین نیز می شود.

تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی در مردان نیز به چشم خورده و آنها را دچار زائده های زخم و تاول مانند مواجه می کند. معمولا دو سوم افرادی که به این بیمار مبتلا می شوند علائمی ندارند اما فراموش نکنید حتی زمانی که فرد علائمی چون تاول یا زخم را تجربه نمی کند نیز امکان انتقال بیماری را به شریک جنسی خود دارد.
علت انتقال این ویروس و بیماری در مردان نیز مانند زنان بوده و درد و علائم دردناکی را به همراه دارد.

علت تبخال تناسلی

تبخال تناسلی بیماری است که از انتقال ویروس هرپس تناسلی به بدن پدید آمده و منجر به بروز تاول یا زخم بر روی ناحیه تناسلی شود.
این ویروس دارای دو نوع 1 و 2 بوده که در نوع اول ویروس (HSV-1) تبخال در اطراف لب ها و دهان به چشم می خورد.
نوع دوم ویروس (HSV-2) نیز که در اثر رابطه جنسی منتقل می شود، ناحیه تناسلی از جمله آلت، واژن، کشاله رانها یا مقعد به این عارضه دچار می شوند.
تبخال تناسلی ممکن است پس از گذشت مدتی از بین رفته و علائم آن نیز محو شوند .البته باید بدانید این ویروس تا انتهای عمر در بدن باقی مانده و امکان انتقال آن به شریک جنسی وجود دارد.
اصلی ترین علتهای ابتلا به تبخال تناسلی عبارت اند از:

  • داشتن شریکهای جنسی متعدد
  • استرس
  • عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی
  • سیستم ایمنی ضعیف

بسیاری از افراد، تبخال تناسلی را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند اما باید بدانید علت بروز زگیل، ویروس HPV و تبخال تناسلی هرپس HSV می باشد که دو نوع مختلف از بیماری های ناحیه نشیمنگاه و تناسلی به شمار می روند.

روشهای درمان تبخال تناسلی

درمان و از بین بردن ویروس هرس به طور کلی امکان پذیر نیست و در بدن باقی می ماند. اما برای از بین بردن تبخال های ناشی از این ویروس می توان برخی از راه های پزشکی را به کار گرفت.
با مراجعه به پزشک متخصص و انجام لیزر، کرایو یا مصرف دارو می توانید نسبت به درمان این عارضه ها کمک کنید. معمولا پزشک طول دوره درمان با دارو را برای شما معین می کند اما بهتر است بدانید در صورت عود این بیماری مصرف دارو از 3 ماه تا 1 سال ممکن است مداوم باشد.

مطالعه بیشتر  در : clinicjarahi.ir

کلینیک نشیمنگاه...
ما را در سایت کلینیک نشیمنگاه دنبال می کنید

برچسب : تبخال تناسلی, نویسنده : nmoein nmoein بازدید : 161 تاريخ : ساعت: